|
|
CYFROWA KOLEJKA |
|
|
 |
 Parę lat temu zajrzałem do pudeł ze spakowaną od czasu przeprowadzki kolejką.
Przejrzałem wszystko zastanawiając się czy wystawić to na sprzedaż.
Ale w części wagonów i lokomotyw były niedokończone przeróbki z okresu gdy bawiłem się kolejką z dziećmi.
Były nawet dwie lokomotywy z lat 60 którymi sam jeździłem.
Zamiast pozbyć się kłopotu zacząłem przebudowy. Stwierdziłem że kolejką może jeździć trzecie pokolenie a z dodanym sterowaniem cyfrowym zabawa będzie znacznie ciekawsza.
 Dźwięk do lokomotyw był początkowo z małych odtwarzaczy MP3 ale już przy czwartej lokomotywie zrezygnowałem z tego pomysłu i wymieniłem wszystkie na moduły dźwięku SUSI.
 Mam nadzieję że strona będzie przydatna innym osobom z tym samym hobby.
Jest maksymalnie prosta, na tyle by udostępnić wszystkie opisy.
Opisuję tylko poznane urządzenia. Sterowanie ROCO i dekodery z firmy Doehler & Haass gdyż tylko ich używam. Opisy lokomotyw dotyczą już przebudowanych, dodaję dalsze w miarę kończenia kolejnych przeróbek.
Opisy są w plikach PDF, można je przeglądać, pobierać i drukować.
| |
|
 |
STEROWANIE.
Opis wyboru sterowania i posiadanych urządzeń, uzupełnienie z 2021 r.
Planowane sterowanie taborem i wyposażeniem makiety.
|
|
|
 |
DEKODERY jazdy PD, DH i funkcyjne FH D&H (Doehler & Haass).
Dodany zapowiadany dekoder DH24A ze złączem E24 (Next28).
Uzupełnienie dla Aktualizacji, poprawki w opisach dekoderów.
Poprawki w urządzeniach dla dekoderów - wrzesień 2024.
|
|
|
 |
DEKODERY jazdy i dźwięku i moduły dźwięku D&H (Doehler & Haass).
Opis dekoderów jazdy i dźwięku SD i modułów dźwięku SH.
Uzupełnienia dla dekoderów 2 i 3 generacji - marzec 2024.
Poprawki i uupełnienia z 01.2025, uzupełnienie z 02.2025
|
|
|
 |
MODUŁY SUSI D&H.
Opis modułów Susi które można wykorzystać przy przebudowie taboru.
Moduł dekodera funkcyjnego i moduł bufora zasilania z ich listami CV
Poprawki i uzupełnienia z 01.2025.
|
|
|
 |
DEKODERY OŚWIETLENIA RailBox.
Opis dekoderów oświetlenia z 14 wyjściami z firmy Railbox z poprawkami.
Dodany opis oświetlenia bez dekodera.
|
|
|
 |
TESTER i PROGRAMATOR - uzupełnienie do dekoderów
Opis Testera używanego do wstępnego uruchamiania dekoderów.
Dodany tester dekoderów oświetlenia do wagonów.
Opis Programatora D&H i jego zastosowań do firmowych dekoderów. |
|
|
 |
Programowanie z LokMaus2
Krótka instrukcja programowania starszą myszką LokMaus2 Roco. |
|
|
 |
Lista CV dekoderów jazdy D&H
Opis CV dekoderów jazdy i funkcyjnych - wersja 3.13.053.
Poprawki i uzupełnienia w liście CV, opisach i Uwagach.
Na końcu lista CV starszego dekodera funkcyjnego DHF250 |
|
|
 |
Lista CV modułów dźwięku D&H
Opis CV dla modułów dźwięku Susi SH uzupełnienia dla wersji 1.15.112. |
|
|
 |
Lista CV dekoderów jazdy i dźwięku D&H
Opis CV dekoderów jazdy i dźwięku SD uzupełnienia dla wersji 1.13.112.
| |
|
 |
Lista CV dekoderów oświetlenia RailBox.
Opis CV dekoderów 14 i 12 wyjść. |
|
|
 |
Aktualizacje dekoderów i modułów Susi D&H.
Opis aktualizacji do nowych wersji wszystkich dekoderów i modułów.
Możliwe błędy aktualizacj i ich unikanie, poprawa nie działających aktualizacji.
Opis dodany 10.2024, uzupełniony 03.2025. |
|
|
 |
Edycja i zmiany dźwięków.
Opis użycia programu do edycji projektów dźwiękowych.
Przykład zmian firmowego dźwięku i tworzenie własnych projektów.
Opis uzupełniony dla wersji 0.82 i 0.84 programu Sound_Edit - 05.2024. |
|
|
 |
PRZEBUDOWY - wstęp
Wstępny opis do przebudów lokomotyw.
Opis elementów występujących we wszystkich przeróbkach. |
|
|
 |
Przebudowa BN150
Opis przebudowy pierwszych dwóch lokomotyw, małe spalinowe firmy Gutzold.
|
|
|
 |
Przebudowa BR80
Opis przebudowy bardzo starej lokomotywy firmy Gutzold.
Dodatkowo opis przeróbki równie starej dwuosiowej zabawkowej BR80. |
|
|
 |
Przebudowy BR 64 i BR 75
Łączny opis przebudów podobnych konstrukcyjnie lokomotyw: BR64 firmy Gutzold
i dwóch BR75 z firmy Piko. |
|
|
 |
Przebudowa BR 24
Opis przebudowy lokomotywy z tendrem BR 24 firmy Gutzold.
Wykorzystanie tendra na układ podtrzymania zasilania. |
|
|
 |
Przebudowa BR 55
Opis przebudowy dwóch lokomotyw BR 55 firmy Piko.
Przebudowy dość trudne przy zachowaniu prześwitu pod kotłem. |
|
|
 |
Przebudowy BR 110
Opis przebudowy dwóch lokomotyw spalinowych BR 110 (V100) firmy Piko.
Przebudowy dość trudne, duże zmiany części mechanicznej i elektrycznej. |
|
|
 |
Przebudowa BR 135
Opis przebudowy wagonu motorowego BR 135 z wagonem doczepnym firmy Piko.
Przebudowa dość trudna, zrobienie płaskiego napędu w wagonie motorowym. |
|
|
 |
Przebudowa wagonu piętrowego
Opis przebudowy wagonu piętrowego 2 - członowego.
Dodanie dźwięku jazdy i zmiana oświetlenia wnętrza. Przebudowa pracochłonna. |
|
|
 |
Przebudowa BR130
Opis przebudowy spalinowej lokomotywy BR130 produkcji Piko.
Przebudowa dość pracochłonna głównie z powodu stanu lokomotywy. |
|
|
 |
Przebudowa BR118
Opis przebudowy spalinowej lokomotywy BR118 produkcji Piko.
Mimo dobrego stanu lokomotywy przebudowa jest pracochłonna. |
|
|
 |
Efekt stukania kół pociągów na makiecie
Opis budowy prostych układów do wytwarzania efektu stukotu kół.
Potrzebna znajomość montażu i uruchamiania prostych układów elektronicznych. |
|
|
 |
Przebudowa BR106
Opis przebudowy manewrowej lokomotywy spalinowej BR106 Piko.
Przebudowa jest pracochłonna przez kruszące się elementy z tworzywa. |
|
|
 |
Budowa SM03 z odlewów
Opis budowy manewrowej lokomotywy PKP SM03.
Budowa pracochłonna przy dopasowaniu wszystkich elementów i wyposażenia. |
|
|
 |
Przebudowa lokomotywy BR81 PIKO.
Opis przebudowy bardzo starej lokomotywy towarowej.
Przebudowa nie jest zbyt trudna ale dość pracochłonna. |
|
|
 |
Przebudowa wagonu motorowego SVT 137 PIKO.
Opis przebudowy dwuczłonowego szybkiego wagonu motorowego.
Przebudowa pracochłonna i nie najłatwiejsza. |
|
|
 |
Przebudowa lokomotywy BR89 PIKO.
Opis przebudowy małej lokomotywy parowej.
Przebudowa nie jest pracochłonna ale kłopotliwa. |
|
|
 |
Przebudowa lokomotywy BR86 PIKO.
Opis przebudowy parowej lokomotywy towarowej cztero-osiowej.
Przebudowa jest średnio trudna i trochę kłopotliwa. |
|
|
 |
Przebudowa wagonu motorowego BR185 PIKO.
Opis przebudowy wagonu BR185 bez wagonu doczepnego.
Przebudowa dość trudna przy wymianie silnika napędowego. |
|
|
 |
Przebudowa wagonów osobowych "boczniak" PIKO.
Opis przebudów wagonów osobowych 2 osiowych.
Przebudowy pracochłonne przy urządzaniu wnętrz wagonów. |
|
|
 |
Przebudowa wagonów 4 - osiowych, pocztowy i bagażowy.
Przebudowy dość pracochłonne przy urządzaniu wnętrz wagonów. |
|
|
 |
Przebudowa lokomotywy towarowej BR52 - PIKO
Przebudowa mocno pracochłonna dla przyjętego planu zmian.
Efekt nie jest idealny przez wady konstrukcyjne pchanej tendrem lokomotywy. |
|
|
 |
Przebudowa wagonów osobowych "Langenschwalbacher" - SCHICHT
Najwięcej czasu zajmuje malowanie i urządzanie wnętrz wagonów.
Efekt losowego oświetlenia toalet dobry, przebudowa udana. |
|
|
 |
Przebudowa lokomotywy pospiesznej BR03 - PIKO
Przebudowa pracochłonna dla przyjętego planu, zmiany jak dla BR52.
Efekt przebudowy dobry, nie ma żadnych poślizgów kół w pchanej tendrem lokomotywie.
Oświetlenie i dźwięk działa jak planowalem. |
|
|
 |
Przebudowa lokomotywy towarowej BR41 - PIKO
Przebudowa pracochłonna dla przyjętego planu, taka sama jak BR03.
Przeróbka udana, oświetlenie i dźwięk działa zgodnie z planem.
|
|
|
 |
Przebudowa ośmiu wagonów pasażerskich - Schicht
Przebudowa zajęła dużo czasu dla przyjętego planu i 8 wagonów.
Efekt oceniam na dobry, wygląd i oświetlenie jest jakie chciałem.
|
|
|
 |
Przebudowa składu akumulatorowego WITTFELD firmy "Liliput"
Przebudowa trudna z powodu delikatnej budowy modelu.
Wygląd, jazda z dźwiękiem i oświetlenie działa zgodnie z planem przeróbki.
|
|
|
 |
Kilka własnych efektów z użyciem dekoderów oświetlenia.
Efekty spawania, telewizorów kolor i cz. b. oraz sygnalizacja uliczna.
Przy sygnalizacji trochę lutowania.
|
|
|
 |
Uzupełnienie do własnych efektów.
Trzecia wersja sterowania sygnalizacją uliczną na skrzyżowaniach.
Proponowany zestaw trzeba zlutować.
|
|
|
 |
Przebudowa tramwaju firmy "Liliput".
Przeróbka pracochłonna i delikatna ale cyfrowo jeździ bardzo dobrze.
Po przebudowie wygląd lepszy niż przed nią, szkoda że na dźwięk zabrakło miejsca.
|
|
|
 |
Oświetlenie indukcyjne samochodów na makiecie.
Dużo pracy, zrobienie urządzenia, nawijanie cewek i przeróbki modeli pojazdów.
Ale za to mamy oświetlone samochody które można dowolnie ustawiać na ulicach bez ciągnących się za nimi
przewodów.
|
|
|
 |
Dekodery akcesoriów do sterowania makietą.
Dekoder serw i pulpit sterowniczy firmy RailBox.
Dekoder napędów cewkowych i semaforów świetlnych KUEHN WD10.
|
|
|
 |
Urządzenia z napędami cewkowymi na makietę.
Napędy zwrotnic, semaforów, przekaźników i rozprzęgaczy.
Naprawy i regulacje.
|
|
|
 |
Przebudowa lokomotywy spalinowej BR120 PIKO.
Przeróbka zajęła sporo czasu dla przyjętego planu zmian.
|
|
|
 |
Przebudowa tramwaju nieznanej firmy.
Przeróbka pracochłonna. Konieczne było malowanie, wymiana okien i dodanie wnętrz.
Po przebudowie wygląd zdecydowanie inny niż przed nią.
Gotowy cyfrowo jeździ bardzo dobrze, niestety też bez dźwięku.
|
|
|
 |
Uzupełnienie do sterowania z "z21 start".
Zmiany ustawień sieciowych dla drugiej karty sieciowej,
łączącej komputer z "z21" po zmianie systemu na Windows 7.
|
|
|
 |
Przebudowa wagonów osobowych 4 osie.
Wagony "Elizugwagen" 1 i 2 klasy firmy "Schicht".
Przebudowa dość pracochłonna przy urządzaniu wnętrz.
|
|
|
 |
Przebudowa wagonów osobowych H0e 2 osie.
Wagony wąskotorowe "Bemo".
Dodatkowo wagon pocztowy H0e "Bemo".
Przebudowa pracochłonna przy urządzaniu wnętrz.
|
|
|
 |
Dodanie oświetlenia w modelach aut.
Część druga, poprzednia w "Oświetlenie indukcyjne samochodów na makiecie"
Przebudowa pracochłonna i wymagająca cierpliwości.
|
|
|
 |
Przebudowa wagonu osobowo - bagażowego H0e 4 osie.
Wagon wąskotorowy "Tillig".
Przebudowa podobna do wcześniejszych i trochę pracochłonna przy urządzaniu wnętrza.
|
|
|
 |
Przebudowa wagonu osobowego H0e 4 osie.
Wagon wąskotorowy "Liliput".
Inna budowa wagonu ale przeróbka podobna do poprzedniej, pracochłonna przy urządzaniu wnętrza.
|
|
|
 |
Przebudowa dwóch wagonów osobowych H0e 2 osie.
Wagony wąskotorowe firmy "Liliput".
Dodatkowo przebudowa czwartego wagonu osobowego H0e 2 osie "Bemo".
|
|
|
 |
Przebudowa małej lokomotywy spalinowej H0e 3 osie.
Starszy model firmy "Roco".
|
|
|
 |
Przebudowa małej lokomotywy parowej H0e 3 osie.
Starszy model firmy "Roco".
|
|
|
 |
Przebudowa średniej lokomotywy parowej H0e 3 osie.
Model firmy "Roco" z gniazdem dekodera.
|
|
|
 |
Przebudowa dużej lokomotywy parowej H0e 3 osie.
Starszy model firmy "Liliput".
|
|
|
 |
Przebudowa drugiej małej lokomotywy parowej H0e 3 osie.
Starszy model firmy "Roco".
|
|
|
 |
Przebudowa wagonu osobowego 2 osie H0e na gospodarczy.
Model firmy "Egger Bahn".
|
|
|
 |
Przebudowa drugiej małej lokomotywy spalinowej H0e 3 osie.
Nowszy model firmy "Roco".
|
|
|
 |
Przebudowa dużej lokomotywy spalinowej H0e 4 osie.
Starszy model firmy "Bemo".
|
|
|
 |
Przebudowa lokomotywy elektrycznej E44 H0.
Stary model dwusilnikowy firmy "PIKO".
|
|
|
 |
Przebudowa lokomotywy elektrycznej E11 H0.
Starszy model dwusilnikowy firmy "PIKO".
|
|
|
 |
Naprawa lokomotywy parowej BR99 H0e.
Nowszy model z gniazdem Next18 firmy "TILLIG".
|
|
|
 |
Przebudowa lokomotywy elektrycznej E-69 H0.
Mala elektryczna dwu - osiowa. Starszy model z firmy "PIKO".
|
|
|
 |
Dodanie dekodera i kilka zmian w SM42 PKP H0.
Lokomotywa spalinowa z gniazdem NEM 652. Nowy model "PIKO".
Druga wersja opisu po wymianie głośnika na firmowy.
|
|
|
 |
Przebudowa lokomotywy BR91 H0, dodanie dekodera i trochę zmian.
Lokomotywa parowa z gniazdem NEM 652. Model firmy "LILIPUT".
|
|
|
 |
Naprawa bufora zasilania SP05 Susi z D&H.
Po wymianie kondensatorów bufor pracuje dobrze.
|
|
|
 |
Własny bufor zasilania z kondensatorem 0,5 F.
Uzupełnienia i poprawki ze stycznia, marca i maja 2025.
|
|
|
 |
Przebudowa lokomotywy BR95 H0 na sterowanie cyfrowe.
Lokomotywa parowa firmy "PIKO", model z 1988 roku.
|
|
|
 |
Przebudowa lokomotywy BR53 H0 na sterowanie cyfrowe.
Lokomotywa 3 osie parowa firmy "Fleischmann.
Przeróbka trudna przez budowę modelu.
|
|
|
 |
rezerwa
|
|
| | POWRÓT |
|